واکنش سازمان جنگل‌ها به ساخت جاده در ارتفاعات سواد کوه

واکنش سازمان جنگل‌ها به ساخت جاده در ارتفاعات سواد کوه



معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه اجازه ساخت یک ایل‌راه ۴ کیلومتری در ارتفاعات سواد کوه به اداره کل امور عشایر داده شده است، گفت: چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این‌راه مشکلی دارد باید مخالفت خود را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش یک فعال محیط زیست در مازندران، از احداث یک جاده ۶ کیلومتری در ارتفاعات سوادکوه خبر داده بود و عنوان کرده بود که مجوز احداث ۲۰۰ متر جاده از سوی منابع طبیعی صادر شده است اما جاده‌ای که احداث شده تا ۶ کیلومتر امتداد دارد و یکهزار اصله درخت نیز نابود شده است.  از سوی دیگر ابراهیم فلاحی -مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه- نیز با تایید احداث ۶ کیلومتر جاده در جنگل‌های سوادکوه اعلام کرده بود که کارشناسان گزارشی در این زمینه تهیه‌ کرده و نامه‌ای را به دادستان و فرماندار سوادکوه داده‌اند.

مسعود منصور – معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری- در گفت و گو با ایسنا در این باره، توضیح داد: اداره کل امور عشایر قبل از دریافت مجوز از اداره منابع طبیعی شروع به ساخت یک ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه کرده بود. هنگامی که همکاران ما در اداره منابع طبیعی استان مازندران متوجه ساخت این ایل‌راه می‌شوند جلوی این کار را گرفته و ساخت ایل‌راه را متوقف می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از توقف کار، اداره کل امور عشایر از اداره منابع طبیعی استان مازندران برای توسعه یک ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه استعلام می‌کند. اداره منابع طبیعی نیز در کارگروهی اصلاح مسیر انجام می‌دهد و مسیر جایگزینی را برای ساخت این ایل‌راه مشخص می‌کند که تخریب حداقلی صورت بگیرد.

معاون حفاظت و  امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه خسارتی که به منابع طبیعی از این راه وارد می‌شود باید جبران و هزینه آن به حساب خزانه ریخته شود، تصریح کرد: مسیر اصلاحی حدود ۴ کیلومتر است و تخریب حداقل دارد، همچنین از نظر منابع طبیعی ساخت ایل‌راه در این مسیر مشکلی ندارد. مبدا این ایل‌راه “ورسک” است و به مراتع “لولشت” ختم می‌شود.

منصور در ادامه با بیان اینکه ساخت ایل‌راه در مسیر قبلی خسارت‌های بیشتری به منابع طبیعی وارد می‌کرد و حتی چند اصله درخت نیز بدون مجوز منابع طبیعی قطع شده بود، گفت: در مسیر جایگزین به شرط تامین خسارات مجاز به ساخت ایل‌راه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اداره منابع طبیعی برای ساخت این ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه از سازمان حفاظت محیط زیست نیز استعلام کرده است، اظهار کرد: چنانچه محیط زیست با ساخت این جاده مخالف باشد باید مخالفت خود را اعلام کند. اگر در این مسیر گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی وجود دارد که سازمان محیط زیست نسبت به آن‌ها نگران است باید به این موضوع ورود پیدا کند.

معاون حفاظت و  امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان تصریح کرد: ورود منابع طبیعی به موضوع ساخت ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه از این جهت است که عرصه‌ای که انتخاب شده واجد ممنوعیت‌های ساخت نباشد و خسارت‌های وارد شده به منابع طبیعی برآورد و برای عملیات احیا و اصلاح و آبخیزداری به حساب خزانه ریخته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس