نیاز جدی محیط زیست به همکاری وزارت راه برای کاهش تلفات یوزآسیایی

نیاز جدی محیط زیست به همکاری وزارت راه برای کاهش تلفات یوزآسیایی



معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قبول داریم حداقل تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ‌ها را می‌توان کنترل کرد ولی نیاز خیلی جدی به همکاری وزارت راه داریم متاسفانه به نظر می‌رسد وزارت راه اولویتی در حوزه محیط زیست ندارد.

حمید ظهرابی در روز جهانی یوزپلنگ آسیایی در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر وضعیت جاده‌ها بر افزایش تلفات یوز آسیایی اظهارکرد: یکی از اشکالات طرح‌های راه‌سازی این است که آن‌ها از ابتدا مطالعات زیست محیطی نداشتند. در این شرایط منابعی در حوزه محیط زیست برای آن‌ها پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: وزارت راه نهاد بی‌پولی نیست که برای فنس کشی یک محدوده ۱۰ کیلومتری دچار مشکل شود. بخش عمده‌ طرح‌های اجرا شده در گذشته پیوست زیست محیطی نداشته یا ارزیابی زیست محیطی آن دقیق انجام نشده است و به همین علت اکنون ما با این مسایل و مشکلاتی مواجه هستیم بنابراین لازم است ضرورت توجه به ضوابط زیست محیطی و تامین منابع مالی برای آن‌ها در طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ظهرابی با بیان اینکه ما هزاران کیلومتر جاده در ایستگاه یوز داریم،گفت: اصلا توانی مالی نداریم که همه آن‌ها فنس‌کشی کنیم.در یک نقطه حدودا ۱۶ کیلومتری از عباس‌اباد تا دوراهی زیدر در منطقه خارتوران بیشترین تعداد تلفات یوز را دشتیم و در این محدوده شروع به فنس‌کشی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا با وزارت راه و شهرسازی توافق کرده بودیم تا این نهاد فنس کشی کند اما این قدر تعلل کرد که خودمان مجبور به شروع این کار شدیم ودر آخرین پیگیری انجام شده مشخص شد که پیمانکار چهار کیلومتر از دو طرف جاده را در حال فنس‌کشی است حتی میله‌های آن کاشته شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وقوع دو فقره تصادف یوز در جاده‌ها طی سال جاری گفت: دو مورد تصادف یوزپلنگ‌های ایرانی با خودروها طی امسال در این محدوه رخ نداد؛  یکی حدود ۴۰ کیلومتر جلوتر از این نقطه و دیگری  در محور دیگری در استان سمنان به سمت خراسان شمالی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میر یوزپلنگ‌ها، تصادفات جاده‌ای است،اظهارکرد: ما دو کار باید انجام دهیم؛ یکی خودداری از ساخت جاده در زیستگاه‌های حساس و دیگری ایمن‌سازی جاده‌های ساخته شده است. لازم است ساخت زیرگذر برای عبور حیات وحش، نصب تابلوها و ایجاد موانعی مثل فنس به منظور جلوگیری از ورود حیات وحش به جاده‌ها در دستور کار قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خصوصیات رفتاری یوزپلنگ گفت: یوزپلنگ حیوانی است که در مسیرهای طولانی جابجا و پراکنده می‌شود. این خصوصیت رفتاری باعث افزایش میزان تلفات آن در جاده‌ها می‌شود این در حالیست که پلنگ خیلی جابجا و وارد جاده‌ها نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس