بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها

بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها



دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به این که موتورسیکلت‌های رسوبی صدمه بزرگی به کشور وارد می‌کنند، گفت: در حال حاضر پارکینگ‌های تهران و اطراف آن از موتورهای رسوبی پر شده است؛ در حالی که می‌توان نسبت به اسقاط این دستگاه‌ها اقدام کرد تا دوباره به شکل‌های مختلف به چرخه مصرف بازنگردند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در سی و ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که عصر روز چهارشنبه (اول اسفند ماه)   در سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پلیس برگزار شد، اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

در این جلسه وحید حسینی – دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه‌ ماده دو قانون “هوای پاک”، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت‌ فرسوده است. موتورسیکلت‌ برقی از اسقاط معاف است.

وی ادامه‌ داد: در راستای اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه‌ ماده دو قانون “هوای پاک” کمیته‌ تخصصی اسقاط در دبیر خانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد. در گام اول، ستاد اجرایی فرمان امام که صاحب موتورسیکلت‌های رسوبی و بلا صاحب است، قرار شد نسبت به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتور رسوبی تا پایان سال جاری اقدام کند.

دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، با بیان این که کلیه توافقات مربوط به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتورسیکلت‌ رسوبی با ستاد اجرای فرمان امام انجام شده است، گفت‌: با توجه به اظهارات نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در همین جلسه کارگروه، برداشت من این است که مصوبه اسقاط ۲۵ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی هنوز اجرا نشده است و احتمالا تنها اسقاط ۱۸ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی انجام شود.

در مورد مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام به موتورسیکلت‌های رسوبی اختلاف نظری در جلسه این کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وجود داشت که در این باره حسینی، اظهار کرد: از آن جا که ستاد اجرای فرمان امام موتورسیکلت‌های رسوبی را به مزایده می‌گذارد و می فروشد، مالک این موتورها به حساب می‌آید. همچنین تقریبا هرگز هیچ یک از مالکان موتورسیکلت‌های رسوبی برای دریافت وجه موتور مراجعه نمی‌کنند.

به گفته دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، اگر موتورهای رسوبی اسقاطی نشوند،  یا به شکل قطعات یدکی وارد بازار می‌شوند و یا دوباره پلاک شده و به چرخه مصرف بازمی‌گردند. این روال به این معنا است که موتورسیکلت‌ کاربراتوری که با مشقات فراوان مجوز منع شماره‌گذاری آن گرفته شده حالا دست دوم آن وارد بازار شود.

حسینی تاکید کرد: باید دقت کنیم که داستان موتورسیکلت‌های رسوبی چه صدماتی به کشور وارد می‌کند. افزون بر اینها پارکینگ‌های تهران و اطراف آن از موتورسیکلت‌های رسوبی بلا صاحب پر شده است و حتی پلیس برای جرایم غیر از آلودگی هوا نیز نمی‌تواند اعمال قانون کند؛ چراکه جایی برای جمع‌آوری این موتورسیکلت‌ها ندارد و پارکینگ‌ها از این موتورهای رسوبی پر شده‌اند.

دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، خاطر نشان کرد: احتمالا نیم میلیون موتورسیکلت‌ رسوبی در پارکینگ‌های سراسر کشور انباشته شده است و از مجموع این تعداد موتور بر اساس مصوبه‌ای که داشتیم ستاد اجرایی فرمان امام باید نسبت به اسقاط ۲۵ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی اقدام کند که تنها معادل چهار درصد از مجموع این موتورها می‌شود.

وی در مورد مسائل قضایی مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گفت‌: در این باره از طرف رییس سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌ای به دادستان کل کشور ارسال شده است و درخواست شده که یک شعبه ویژه‌ به منظور انجام مراحل قضایی موتورسیکلت‌های رسوبی  و اسقاط آنها در نظر گرفته شود. تلاش می‌کنیم به منظور حل و فصل اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی، دادستان یا نماینده این دستگاه را به سازمان حفاظت محیط زیست دعوت کنیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در بخش پایانی سی و ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وحید حسینی با اشاره به تعویق ماده ۱۱ آیین‌نامه‌ ماده دو قانون هوای پاک، گفت‌: بر اساس این ماده شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی، شماره گذاری منوط به اسقاط یک موتورسیکلت‌ فرسوده است. متاسفانه اجرای این ماده قانونی بر اساس رای هیات دولت به مدت یک سال به تعویق افتاد.

حسینی در پاسخ به این انتقاد پلیس که مشتری برای خرید موتورسیکلت‌های فرسوده و اسقاط آنها وجود ندارد، در این باره خاطر نشان کرد: این ادعا به هیچ وجه درست نیست، چون نامه‌ای از صنف موتورسیکلت‌ ساز به سازمان محیط زیست رسیده که درخواست خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط موتورسیکلت‌ را داشته‌اند و برای این کار اعلام آمادگی کردند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، گفت‌: هدف ما این بود که به عنوان یک راهکار میانی از پلیس و ستاد اجرایی فرمان امام کمک بگیریم و درخواست کردیم که برگه اسقاط معادل خودرویی به جای برگه اسقاط موتورسیکلت‌ مورد پذیرش قرار گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیافتد.

حسینی گفت‌: سازمان محیط زیست تلاش‌های بسیاری کرد تا قانون اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری به عقب نیفتد. از ۳۰ شهریور ماه ۹۷ که آیین‌نامه‌ ماده دو قانون “هوای پاک” ابلاغ شد، سازمان محیط زیست حتی یک روز را بدون پیگیری موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها نگذارنده است، اما متاسفانه دستگاه‌ها هیچ همکاری مثبتی در این زمینه با سازمان محیط زیست نداشتند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های مختلف در مورد اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، گفت‌: آیا آسمان به زمین می آمد اگر برگه اسقاط خودرویی به جای برگه اسقاط موتورسیکلت‌ با نسبت هفت به یک، مورد پذیرش قرار می‌گرفت؟. در صنف موتورسیکلت‌ ساز آمادگی خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط وجود داشت، اما نتوانستیم با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به توافق برسیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست در زمینه اجرای قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به شکل برنامه‌ریزی شده، مثل توپ بین دستگاه‌های مختلف چرخیده شد و معلوم است با این روال به نتیجه‌ نخواهیم رسید.

حسینی گفت‌: متاسفم که مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با وجود همه تلاش‌های سازمان محیط زیست، شخص رییس سازمان و کمیسیون زیر بنایی یک سال به عقب افتاد.  البته جای خوشحالی است که این مصوبه به حالت تعلیق در نیامد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در پایان گفت‌: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت‌ پلاک شده، هشت میلیون بالای سن فرسودگی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس