چگونه خوش مصرف باشیم؟ – ایسنا

چگونه خوش مصرف باشیم؟ – ایسنا



شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به‌منظور جلب مشارکت شهروندان در مدیریت مصرف برق، پویش فرهنگ‌سازی “خوش مصرف باشیم” را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش ایسنا، میزان مصرف برق در کشور با نزدیک شدن به فصل تابستان، افزایش دما و استفاده از وسایل سرمایشی همانند سال‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته است. البته گاهی مصرف برق در کشور روی مدار نوسان قرار می‌گیرد و پس از افزایش وارد کانال کاهشی می‌شود اما طی دو هفته اخیر نگاه اجمالی به نمودار مصرف حاکی از روند رو به رشد مصرف برق در کشور است.

در روزهای آخر اردیبهشت ماه نمودار مصرف برق در کشور صعودی و وارد کانال ۴۳ هزار مگاوات شده بود. مسئولان دلیل این افزایش مصرف را همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و افزایش دمای اقصی نقاط کشور در اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به سال گذشته و استفاده بیشتر از سیستم‌های سرمایشی اعلام کردند.

بر این اساس میزان مصرف که در زمان اوج مصرف روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۳۸ هزار و ۴۵۸ مگاوات بوده در زمان اوج مصرف ۲۹ اردیبهشت‌ماه به ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته (۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) ۳۸ هزار و ۲۴۳ مگاوات بود.

بر این اساس هر درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات افزایش بار مصرف را به‌همراه دارد. همین امر موجب شده بود تا با افزایش یک درجه‌ای دمای متوسط کل کشور در هفته‌های گذشته نسبت به مدت مشابه هفته‌های پیش از آن پیک مصرف برق نیز از حدود ۴۲ هزار مگاوات هفته گذشته به بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.

بر این اساس، ساده‌سازی ارتباط دوسویه شهروندان و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه مدیریت مصرف برق به شکلی ساده و کاربردی، امکان مشارکت شهروندان در این طرح از طریق معرفی برنامه‌های آموزشی، همچنین به اشتراک گذاری تجربیات خود در این حوزه با سایر افراد و توسعه فعالیت‌های مشترک با سایر شرکت‌های توزیع برق در کشور، از جمله نتایج مثبتی است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، حاصل شود.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، نزدیک شدن به فصل گرما، افزایش مصرف برق و لزوم همکاری بیشتر شهروندان در راستای رعایت اصول بهره‌وری صحیح انرژی، از جمله دلایل راه‌اندازی این پویش بوده تا توجه ساکنان پایتخت را بیش از پیش به مفهوم مدیریت مصرف برق و تأثیر آن بر محیط زیست و اقتصاد خانواده و کشور جلب کند.
در همین راستا و با شناخت نیازهای جامعه امروز و ظرفیت‌های قابل استفاده فضای مجازی، از خرداد سال جاری، پویش چندجانبه فرهنگ‌سازی با عنوان”خوش مصرف باشیم” در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری، آغاز به کار کرده است.

پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح که توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ انجام شده است، تأثیر قابل توجهی در توسعه فرهنگ مصرف صحیح انرژی برق در پایتخت، حفظ پایداری شبکه توزیع برق و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس